Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

30 okt. 2011

Halloweeninspirerade makroner

Nu är det snart halloween, så när jag bestämde mig för att baka makroner häromdagen, var det självklart att göra kakorna med lite halloweeninspiration. Makroner eller macarons, som de heter på franska, har blivit en populär kaka den senaste tiden. Jag trodde att det var en ganska ny kaka, men sedan fick jag veta att min farfar, som var konditor, bakade makroner även på sin tid. De söta små bakverken kan smaksättas på olika sätt och brukar bakas i alla regnbågens färger, med en fyllning med allt från smörkräm till kola med havssalt. Jag måste erkänna att jag inte lyckades särskilt bra vid det första försöket att baka själva mandelkakan. Smeten blev för lös och kakorna flöt ut ovanligt mycket på plåten. Vid andra försöket rörde jag mycket försiktigt ner mandel och florsocker innan jag spritsade ut smeten, med hjälp av spritspåse av smörpapper. Sedan fick plåten stå i över en halvtimma, enligt receptet, för att förhindra kakorna från att spricka vid utbakningen. Tyvärr tog det inte lång tid i ugen innan det bildades sprickor i kakorna ändå och inte nog med det så fastnade de på bakplåtspappret när det väl var färdigbakade. Till slut fick jag i alla fall bort bakplåtspappret på en del kakor och på de som inte gick sönder bredde jag den underbart goda chokladkrämen mellan bottnarna. Jag vill inte rekommendera dig som är nybörjare på bakning eller som har dåligt tålamod att baka makroner. Detta var nog andra och sista gången jag gjorde dessa kakor. Så fina blev de kanske inte, men väldigt goda och det var kul att mala mandel på den handvevade kvarnen. Det brukade jag hjälpa mamma med när jag var liten. Inga nymodigheter här inte och det blir helt klart bättre att mala i en gammal hederlig handvevad kvarn än att köra mandeln i matberedaren.

Recept till 25 st makroner med chokladkräm

125 g skållad och mald mandel
4 äggvitor
2 msk strösocker
4 dl florsocker
ev. karamellfärg (någon droppe röd och lite mer gul färg ger orange makroner)

Smörkräm
100 g smör
1½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 msk kakao

Gör så här: Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt strösocker lite i taget under vispning. Vispa till en blank maräng. Sikta ner florsocker, tillsätt mandeln och eventuellt ett par droppar karamellfärg. Blanda mycket försiktigt. Spritsa ut c:a 50 kakor, lite mindre än en femkrona, på en plåt med bakplåtspapper. Smeten flyter ut något så spritsa inte för tätt. Låt sedan vila i 30 minuter så makronerna inte spricker i ugnen. Grädda på 150 grader i 12-15 minuter. Låt kallna.
Smörkrämen: Vispa ihop smör, florsocker, vaniljsocker, äggula och kakao till en fluffig kräm.
Bred en klick smörkräm på hälften av makronerna och lägg ihop med de resterande.
Förvara makronerna svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar