Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

24 okt. 2011

Spontan utan måsten

Spåkulan på Facebook påtalade att mitt sovrum börjat gro igen och behövde städas. Ja, jag erkänner att hela lägenheten inte visar sig från sin mest ordningsamma sida, men det blir lätt så när man är en kreativ och spontan person, som jag är. Strykbrädan står framme eftersom jag håller på att sy in en nyinköpt köksgardin, färg- och lackburkar behöver jag till en del pyssel, julkortsproduktionen är i full gång och köksbordet är belamrat med krukor, kakburkar och en del nytillkomna loppisfynd. Vem bryr sig? Jag bor ensam med katterna i lägenheten, så det är bara vi som behöver stå ut med röran och att pyssla är så himla kul att ordningen ibland får stå åt sidan. Dessutom tror jag inte det är någon som bryr sig om min oreda, när jag bjuder på nybakade kakor och låtit dammsugaren vila någon dag. Däremot gillar jag inte ett skitigt boende. Sängen ska vara renbäddad och diskbänken avtorkad, men några Änglahår på mattan kan både katterna och jag leva med utan att må dåligt. Livets dagar och händelser har fått mig att prioritera om det som jag anser som viktigt. Självklart kan man inte bara ägna sig åt det som är roligt, men spontanitet är viktigt för mig. Kanske beror det på att jag inte orkar genomföra mina uppsatta mål alla gånger och får tänka om. Att planera aktiviteter långt i förväg har många gånger gjort mig besviken. Jag minns utflykter, som jag fick avstå ifrån när jag var yngre, för att jag mådde dåligt. En del resor har uteblivit då dialysen satt käppar i hjulet och julen 1986 orkade jag inte ens klä min egen lilla gran. Det blev jul det året också tack vare en hjälpsam och omtänksam familj. Alla dessa planer och förväntningar, som istället förbyttes till besvikelser. Nu lever jag istället dag för dag och gör det som jag orkar med och ägnar mig åt det som ger den grå vardagen ett lyft. Strunta ibland i alla måsten och vad andra tycker. Det är ditt liv, du som ska leva det och du som ska njuta. Tänk på det lite extra inför de stundande helgerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar