Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 dec. 2011

Lucköppning 12/12




































I juletid smörjer vi kråset med diverse godsaker. Glöm inte bort att de är fler än vi människor som behöver mat. Bjud in stannfåglarna till din trädgård, som annars är ganska tråkig så här års. Fåglarna som inte lämnar landet har en svår tid under den kalla vintern, speciellt när marken är snötäckt och vattendragen fryser till. Som barn matade jag ibland fåglarna med brödrester. Vitt bröd är ingen lämplig föda för fåglar. Brödet ger lite energi och till slut är det risk att de dukar under av näringsbrist. Många fåglar, som bor i städerna, kan få kärlsjukdomar och andra sjukdomar som vi människor får, när de lever på skräpmat. Fåglarnas största energikälla består av fett. De har ingen möjlighet att lagra fett i kroppen och då de bara kan leta föda i dagsljus, går större delen av dagarnas ljusa timmar åt att leta mat. Jag har gjort ätbara dekorationer med kokosfett och fågelfrön, som jag hängt ut i trädet utanför vårt hus. Hur du gör dem kan du läsa om lite längre ner på sidan. Lämplig mat att servera på fågelrestaurangen i din trädgård är solrosfrön, jordnötter, talgbollar eller annat fett. Serverar du flera olika sorters frön och nötter är chansen större att du får besök av flera olika sorters fåglar. Utöver hampafrö, havre, linfrö, hassel- och jordnötter kan du ge fåglarna bok- och ekollon. Samla gärna dessa ollon på hösten, så kan fåglarna kalasa på dem även när snön har täckt marken. Ge gärna fåglarna frukt, som äpple, päron och banan. Det går även bra med torkad frukt och får du russin över efter glöggkalaset, så lägg ut dem på fågelbordet. Rent fett är en delikatess för fåglarna. Ge dem gärna talg, ister, späck och kokosfett, men se till att det inte är saltat. Servera maten på fågelbord och i fröautomater, där fåglarna inte kan trampa runt i maten så den blandas med deras avföring. Placera "restaurangen" nära eller i ett buskage som ger skydd. En del fåglar äter gärna på marken, men håll rent under fågelbordet så det inte drar till sig oönskade gäster. Glöm inte bort att även ställa ut vatten. Är det riktigt kallt ute fryser vattnet fort till, men en del fåglar hinner ändå få i sig viktig vätska. I tidningen HEM TRÄDGÅRDEN 6/2011 såg jag ett tips om att man kan ställa ut en uppochnervänd kruka och sätta ett värmeljus under den. Sedan placerar man ett kärl med vatten ovanför, men med en luftspalt emellan.
Gillar du att ha koll på dina gäster och se vem som besöker ditt fågelbord? Då kanske du vill bli fågelräknare. Du behöver inte vara proffs för att vara med. Gå in på Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida här, så får du veta hur du går tillväga.

Såhär gör du den dekorativa fågelmaten:

Detta behöver du
1 paket kokosfett
8 dl blandade fågelfrön
pepparkaksmått
tjocka sugrör
snöre till upphängning. (använd inga band som fåglarna kan fastna i)

1. Smält kokosfettet i en gryta. Ha plattan på låg värme. Det går fort när fettet smälter.
2. Häll i fågelfröna och rör om. Låt stå och svalna en stund.
3. Placera ut pepparkaksmåtten på en plåt med bakplåtspapper och klipp sönder ett sugrör i c:a 3 cm långa bitar.
4. Häll ett par skedar kokosfett med frön i pepparkaksformarna och låt stelna något. Placera sugrörsbitarna där du vill ha hålen för upphängning. Fortsätt att fylla formarna upp till kanten. Är plåten eller formarna lite ojämna, är det svårt att få kokosfettet att bli kvar inne i pepparkaksformen. Jag ställde plåten på några frysklampar och på så vis stelnade fettet fortare.
5. Ställ svalt i kylskåp eller utomhus och lossa sedan "kakorna" från formarna. Skär med en vass kniv längs formens innerkant, så lossnar "kakorna" lättare.
6. Knyt band i "kakorna" och häng ut i trädgården. Förvara de återstående "kakorna" svalt.

Nu är det bara att vänta på gästerna.

1 kommentar: