Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

9 dec. 2011

Lucköppning 8/12




































I dagens datorsamhälle är det ovanligt att man får ett handskrivet brev eller kort. Det är trevligt att få en hälsning per mail, men det går inte upp emot ett personligt handtextat kort. Ska julkortet hinna fram i tid till jul är det dags att sätta igång och skriva dem nu, om du inte ska jäkta in i det sista. Jag som gillar att pyssla gör oftast mina julkort själv. Det finns mycket roligt i handeln att dekorera kort med. Jag brukar använda färgad kartong till själva kortet. Vill man inte göra ett enkelt rektangulärt kort kan man vika det dubbelt eller tredubbelt. Det är lätt att anväda ett pepparkaksmått som mall om man vill göra ett kort i figur eller använda en sax som ger t.ex vågiga eller taggiga kanter. Gillar du inte att rita eller göra egna klippark i datorn, finns  många ark med figurer att välja på i handeln. Löst glitter, glitterlim, fina band, stämplar gör enkelt dina kort mer personliga. Med figurstansar kan man göra hål i kartongen. Det finns många olika stansar att välja mellan, som passar till julens kort t.ex granar, snöflingor, stjärnor m.m. Vill man ge kortet lite vintagelook kan man använda chalk (krita i kakform) till papperskanter m.m. och och det finns ett litet knivliknande verktyg, som ruggar upp kortets kanter så de ser slitna ut. Några gamla julkort från 40-talet, som jag köpte på antikloppis, har gett mig lite tips och idéer. Bland annat hittade jag versen nedan på ett av korten.

Ej kommer jag med stora skänker
För att om juletid dig minna
Men vet dock, att jag på dig tänker
När ljusen uti kvällen brinna.

Jag lovar att just ditt julkort blir extra uppskattat om du lägger ner lite extra tid och gör det personligt.
På postens hemsida här får du mer inspiration och information om när du måste skicka dina julkort, för att de ska hinna fram innan julafton. Inom Sverige ska du lägga korten, med julfrimärke, på postlådan senast den 16 december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar