Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

19 maj 2013

Goda rabarbermuffins med kardemumma

Snart är sommaren här och vad passar bättre då än att fika utomhus eller varför inte baka och åka över och överraska vännerna med kaffe och kakor. Det går inte att ta rabarber i pappas trädgård ännu, men det finns utländska att köpa i affären. Att baka muffins är inte svårt. Det enkla receptet är hämtat ur en gammal hemkunskapsbok från skoltiden. Sedan har jag själv komponerat smaksättningen med kardemumma och rabarber. Jag gjorde 1½ sats för att få riktigt stora muffins, men då måste man sätta pappersformarna i en muffinsplåt, så att de håller formen. De kan även behöva någon minut extra i ugnen. Vimplarna kommer från TGR. 10 kr för en påse med vimplar i olika färger. Vill du hitta fler recept på min blogg, skriv in "Recept" i sökfältet till vänster i bloggen.

Recept 20 muffins
3dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
75 g margarin eller smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk eller vatten
2 rabarberstälkar + 3 msk socker
1½ tsk nystötta kardemummakärnor
20 st muffinsformar

Förslag på annan smaksättning:
Äppelklyftor vända i socker och kanel
Hallon och kardemumma
Blåbär
Rivet skal av en väl tvättad citron
1 msk kakao

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°. Stöt kardemumman. Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver i en skål. Smält margarinet och låt det svalna. Skär rabarberstjälkarna i ½ cm breda bitar och vänd dem i sockret. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Rör smeten klimpfri utan att arbeta den för mycket eller länge. Tillsätt smör och mjölk. Rör samman smeten. Fyll muffinsformarna till ¾ med smet. Fördela rabarberbitarna ovanpå smeten. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter eller till att muffinsen fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar