Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 maj 2013

Tigrar på balkongen

Förra året odlade jag tomatplantor, som jag sedan sålde för att bekosta en del av min övriga odling. I år fanns inte den orken och nu har jag bara tio plantor, som  fortfarande står planterade i mjölkkartonger på balkongen. Plantorna har växt dåligt och är bara ett par decimeter höga, men snart är det dags för dem att få flytta över till en stor spann med ordentligt gödslad jord. Den ena sorten heter Tiger och får gula, medelstora tomater med gröna ränder. Den andra sorten får mindre, avlånga och röda tomater. Förra året var inget bra tomatår. I år hoppas jag därför på en riktigt solig sommar, som får tomaterna att mogna och få en söt och god smak. Är det någon som är intresserad av att odla tigrar hemma så hör gärna av dig. Jag ska bara ha en planta av var sort på balkongen. HFAB delar ut 4000 tomatplantor till sina hyresgäster, så förhoppningsvis får jag en planta av dem, om de är snälla och låter en kompis hämta den åt mig, trots att det krävs legitimation. Utdelningen är på fredag eftermiddag och då jag är fullt upptagen på dialysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar