Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 maj 2013

Wapnö trädgårdsmässa










Så var årets trädgårdmässa vid Wapnö slott till ända. I år valde vi i Pelargonsällskapet Halland att ha vår monter där bara lördag och söndag, en dag mindre än tidigare år. Jag var på plats hela lördagen från kl. 10-17, för att försöka värva en och annan ny medlem och samtidigt locka med en del fina sticklingar. De två år, som jag tidigare varit där, har vi stått inomhus, men i år hade vi fått en bra plats utomhus. Vädret var på vår sida, även om solen gick i moln emellanåt, men stundtals blev det väldigt varmt och skönt.










Det var färre utställare i år och det var inget speciellt som imponerade speciellt på mig. Kanske var det för att det var fjärde trädgårdsmässan, som jag var på i år. Inne i ladan var det mest hantverk och man kunde även köpa något gott att ta med hem. Jag nöjde mig med att smaka på chipsen och den söta, goda fudgen och valde ett nyttigare alternativ. Vikens tomater var i vanlig ordning på plats och att köpa tomater av dem kändes nästan som att köpa godis i en konfektyraffär. De hade mängder av olika sorters tomater, med skiftande form, storlek och färg. Jag plockade till mig en påse av några sorter, som skulle vara extra söta och goda. Är det någon av tomaterna, som faller mig extra i smaken, spar jag kärnor som jag sår till nästa vår. Det fungerar oftast utmärkt och det blir helt klart billigare än att köpa fröpåsar i butik.



Det är en vacker trädgård, som omger Wapnö slott. Tyvärr hade det regnat under veckan och det hade blivit lite kladdigt i gräset, där många besökare hade gått. En av tupparna, som var på besök för att visas upp, gol för full hals och verkade på gott humör. En mycket vacker och stolt herre.










En hel del utställare vände sig först och främst till trädgårdsägare. Även på denna mässa demonstrerade man självgående gräsklippare. Granngården var på plats och visade bl.a gödningsmedel för gräsmattan. Företag erbjöd trädgårdsanläggning och för den som ville plocka fram barnasinnet kunde man hoppa uppe bland ett stort lass med höbalar. Jag fastnade för "de hoppande vattenstrålarna", ala Liseberg, men det går knappast att anlägga på en balkong, även om mycket är möjligt även där. För den som blev hungrig under dagen kunde man bl.a köpa korvar, kantarelltoast, kebab med viltkött och sillsmörgås.

Min sticklingsförsäljning gick rättså bra och jag hade en väldigt trevlig dag tillsammans med Anita och Maggan. Med tanke på att det inte var speciellt många besökare på lördagen, var jag nöjd med att bli av med 30 sticklingar. Det fanns många begivenheter runt om i stan, som lockade denna lördag, så det var inte konstigt att det inte var någon större trängsel bland utställarna. Även om jag inte köpte något speciellt, fick jag i alla fall lite inspiration av en och annan hantverkare, som sålde keramik och handgjorda smycken i olika metaller. Dagen hade varit toppen om det inte slutat med att jag tappade lådan med sticklingar, när jag senare kom hem. Ytterdörren gick igen rakt på min fistelarm och av rena förskräckelsen åkte lådan i golvet och krukorna med sticklingar och jord flög åt alla håll. Armen är vackert lila och öm och det blev mycket städande och omplantering, men jag lyckades faktisk rädda alla små plantor och se till så de fick sina rätta namnskyltar. Nu får mina värkande ben och fötter vila sig ett tag, för jag är ganska trött på trädgårdmässor för en tid framöver, men självklart ska jag sälja fler pelargonsticklingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar