Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

28 dec. 2013

Balkongen sista dagarna i december


















Hösten och början av vintern har varit ovanligt mild i södra delarna av landet och hemma hos mig i Halmstad står de flesta av pelargonerna kvar på min inglasade balkong, tillsammans med adventsstjärnan och lysande ljusslingor. Julgranen har fått utebli i år, då den inte får plats bland alla bänkar och krukor. Min balkong är ganska otät, då det är öppet en dm under taket. Så länge temperaturen inte går längre ner än någon minusgrad, får pelargonerna stå kvar utomhus. Det kan till och med vara bra att ha dem ute när temperaturen går ner, då man blir av med eventuella skadedjur, vilket jag fick veta av en erfaren odlare tidigare i år. Jag har haft en del vita flygare på balkongen i sommar och tar man in krukorna i värmen nu, så finns det kanske en och annan fluga eller ägg, som fortfarande är i livet och vill föröka sig. Några nätter, när det varit för kallt, har jag kört med värmefläkten, men blir det riktigt kallt blir det på tok för dyrt att använda den. Då får jag flytta in alla krukorna inomhus. Ett tjugotal zonalpelargoner har jag flyttat med till mitt jobb och ungefär lika många miniatyrer och dvärgar står i sovrummet. De som står kvar på balkongen mår ändå bäst och en del blommar, trots att det är sista dagarna på året. Jag hoppas att de flesta plantorna ska överleva årets vinter, men och andra sidan lär jag inte få plats med några nya sorter till våren, om inte en och annan ger upp livet i sin kruka. Jag ser i och för sig hellre att de överlever och att jag får byta eller sälja några av dem, när våren kommer åter. Det första erbjudandet om att köpa sticklingar kom redan idag, från Tant Blom, och jag är ruskigt sugen på att beställa en och annan liten miniatyr redan nu, trots att det är långt till våren ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar