Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

15 dec. 2013

Lucköppning 15/12

Kölden biter i advent
och vårt tredje ljus blir tänt.
Gud bevare alla frusna,
ge dem värme låt det ljusna.
                      Britt G. Hallqvist























































Lussekatter, klenäter, mandelmusslor och struvor är typiska julkakor. Om sanningen ska fram har jag aldrig bakat någon av dessa. I år var det äntligen dags att prova på att baka struvor, vilket jag fått för mig ska vara lite småkrångligt. Mammas gamla struvjärn hamnade på tippen för flera år sedan, då det var obrukbart, men jag har hittat ett "nytt" på loppis för 20 kr. Säg, vad kan man inte hitta på loppis? Anledningen till att jag varken gjort klenäter eller struvor förut är skräcken över att oljan ska bli för varm och börja brinna, men någon gång ska vara den första. När jag väl fick oljan lagom varm var det riktigt roligt att baka struvor och svårt kan jag inte påstå att det var. Prova får du se!

Smet till c:a 30 struvor
1½ dl vatten
1½ dl mjöl
2 äggulor
olja till fritering 5 dl majsolja eller 500 g kokosfett
strösocker till garnering

1. Rör ihop mjöl och vatten till en slät smet. Tillsätt sedan äggulorna och rör om.
2. Tag fram en liten gryta, med inte alltför höga kanter eller för vid botten. Ju större gryta du använder ju mer olja går det åt. Se till att du har lock till grytan om olyckan skulle vara framme. Börjar oljan brinna, försök ABSOLUT INTE släcka med vatten! På med grytlocket och kväv elden.
3. Häll så mycket olja i grytan att det täcker struvjärnet. Värm till 175-180 grader. Enklast är att använda termometer, men jag testade mig fram genom att hälla en klick smet i oljan. När smeten blir gyllene, inom en liten stund, är det dags att börja fritera.
4. Värm först struvjärnet i oljan. Doppa det sedan snabbt i smeten (det fräser lite), precis så långt ner att smeten når övre kanten på struvjärnet, men inte längre. Sänk sedan ner järnet i den varma oljan och det fräser och bubblar ordentligt. Efter en liten stund blir struvan gyllenfärgad. Ta upp den ur oljan, lossa den försiktigt med en kniv och låt rinna av på ett hushållspapper. Lägg den sedan på en tallrik och strö över socker.

Förvara struvorna torrt i en burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar