Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

11 apr. 2015

Fler klockor har slagit ut























En efter en slår de ut på min balkong, de söta, små klockorna som ser olika ut, men som alla tillhör
Klockliljesläktet (Fritellaria). Det finns mängder med lökväxter som tillhör detta släkte. Jag valde att plantera flera olika sorter av de mer småväxta sorterna på balkongen i höstas. Jag har nu bevis på att de visst kan trivas i mindre krukor, trots att jag läste på internet i höstas att odling i kruka inte var att föredra. Nu finns det ju ett otal växter inom detta släkte och alla har olika förutsättningar för att trivas, så hur det fungerar med de mer storväxande sorterna som till exempel Kjejsarkronan och alla andra sorter vet jag inte.

Blommorna som tillhör detta klockliljesläkte har hängande, klocklika blommor och finns i ett flertal färger. De kan bli allt från 20 cm till 150 cm. En del är enfärgade, andra tvåfärgade och några har vackra mönster, ja till och med rutiga, som Kungsängsliljan. Det är viktigt att köpa dessa lökar tidigt på hösten. Vänta inte tills butikerna har utförsäljning, då lökarna ofta har legat i flera veckor och torkat och har långt ifrån samma förutsättning att rota sig. Se även till att plantera lökarna ganska omgående efter att du köpt hem dem, eller förvara dem på en lätt fuktig plats, så de inte torkar ut. De trivs på en plats med halvskugga till full sol och  vill ha en väldränerad och näringsrik jord som är lätt fuktig, men de vill inte växa på en plats där jorden ständigt är blöt. Efter blomningen är det viktigt att klippa bort blommorna, så att näringen går tillbaka till löken, då annars näringen går åt till att producera frön, vilket är likt för de flesta lökväxter. Under hösten bör man gödsla växten med benmjöl.
Den lilla Fritillaria thunbergii blommarna nu på min balkong. Den blir cirka 40-60 cm hög och får underbart söta gräddvita blommor med ett svagt rödbrunt rutmönster eller gröna ådror.
Odlar man denna lökväxt i rabatten blommar den i april-maj. Då det är så varmt på min inglasade balkong, nu när vårsolen står på, blir tyvärr blomningen kortare, än om de skulle växa i trädgården.
Denna lilla skönhet är uppkallad efter Linnés lärljunge Carl Peter Thunberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar