Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 apr. 2015

Flytten har börjat

Varje vår är det dags för den stora flytten. Ja, nu är det ju inte så att jag flyttar ut ur lägenheten, även om jag skulle önska att jag kunde ta mitt pick och pack och bo på landet i en röd liten stuga med vita knutar, under den ena halvan av året. Där skulle jag ha en liten täppa, växthus och höns som gick runt och pickade och jag kunde sitta på förstukvisten och äta nyvärpta ägg till frukost, medan katterna låg i gräset och lapade sol. Tillbaka till verkligheten. De senaste dagarna har jag på allvar börjat flytta ut mina pelargoner på balkongen, även om jag tjuvstartade för några veckor sedan då jag trodde att våren kommit för att stanna. Istället blev det fler kalla nätter och jag fick köra med värmefläkten, för att rädda de plantor som jag redan ställt ut. Nu tror jag verkligen på att våren är här på allvar. Först ut på balkongen var inte pelargonerna utan katternas klätterställning, som jag köpte till dem i höstas. Så det var lite av premiär för den på balkongen i veckan och Ängla, som fortfarande är lite tveksam över vårvädret, och helst stannar inomhus, har insett att det verkligen är varmt och skönt att ligga på ställningen ute på balkongen. Dessutom har hon en bra utsiktsplats därifrån och kan titta på allt som händer på gården. En dag som idag, när hyllor och pelargoner skulle förflyttas från trapphuset, där de övervintrat sedan senhösten, började jag fundera över vad jag egentligen håller på med. Jag räknade krukorna i trapphuset, ganska små i och för sig, men jag kom fram till att bara där stod 130 pelargonplantor. De flesta pelargonerna är olika, men en del plantor tog jag sticklingar av i höstas, så de är dubbletter. Då hade jag ändå inte räknat med alla de pelargoner som står i köks- och sovrumsfönstret och de som står i källarförrådet. Hur tusan har de blivit så många? Jag som slängde en hel del både små och stora plantor, som drabbats av rotlöss i höstas. Visst, jag tog sticklingar av de smittade plantorna, som jag väldigt gärna ville ha kvar, men jag trodde att antalet plantor minskat rejält, även om jag nu köpt på mig nya miniatyrer i år. Som tur är har jag en jättesnäll pappa, som ställde upp och hjälpte mig  i eftermiddag. Han flyttade hyllor och bar krukor och jag kunde ställa pelargonerna i något så när ordning på balkongen. Efter en stund var jag både trött i  huvudet och kroppen och fötterna värkte. Jag sjönk ner i soffan, slängde i mig ett par värktabletter och efter en stund var jag ändå ganska nöjd med det som blivit gjort. Nu börjar balkongen se ut som den brukar göra på våren, även om det ännu är många krukor som står kvar inomhus. Jag börjar se en ände på den jobbiga flytten och det största jobbet med omplanteringen av alla pelargonerna, som ska ha ny jord och en del större krukor, är snart klar. När allt har kommit på plats kan jag börja pyssla om plantorna, plocka bland blommor och blad och verkligen njuta. En hel del plantor ska toppas. Sticklingarna som jag tar när jag klipper ner pelargonerna sticker jag ner i jorden vid sidan om moderplantan eller om jag orkar sätter jag dem en och en i varsin plastkruka, med namnskylt i varje kruka. Även om jag ibland känner mig smått galen med mitt odlande och jag stundtals blir riktigt trött, ger pelargonerna mig så mycket glädje och en massa spännande dagar, då jag får följa knoppar och blommor på varenda liten planta. Även om jag idag tycker att jag har för många plantor redan så här tidigt på säsongen, vet jag att jag kommer köpa och byta till mig fler små sticklingar när jag träffar andra pelargonförälskade människor framöver. Många av mina plantor ska förhoppningsvis byta ägare, då jag kommer sälja en hel del sticklingar under säsongen, om det blir som jag tänkt. Såhär några timmar efter att dagens flytt var till ändå, hoppas jag att jag kan glädjas över min odling även i år, även om krafterna ibland sinar. Min odling är ju trots allt inte bara en rolig hobby utan en rofylld terapi för själen och genom detta blommande intresse träffar jag så många trevliga likasinnade i Svenska pelargonsällskapet. På lördag är det dags för ännu en utfärd med det glada gänget.
Nedan ser du hur min balkong såg ut i augusti förra året. På 8 kvm får man plats med många pelargoner och ännu lite till.



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar