Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

12 apr. 2015

Kärlek mellan djur och människor


Ibland har jag läst att det enda en katt behöver av oss människor är mat. Jag tror inte att någon kattägare håller med om det påståendet. Det kanske överlever bara de får mat och vatten, men jag tror ändå inte att en katt skulle må bra utan att dela kärleken och närheten till sin husse eller matte och så tror jag att det är för många andra husdjur, som vant sig vid att ha oss människor vid sin sida. Djur har även en förmåga att minnas människor, som de levt med under en lång tid och att djur inte glömmer bort oss människor har jag sett flera rörande filmer om på internet den senaste tiden. Vem har undgått filmerna när bland annat hundar får återse sina familjemedlemmar efter den tragiska orkanen Katrina. Se även hur mötet blir mellan Damian Aspinall, som driver Aspinall Foundation och hans dotter, när de återser två gorillor, som uppfostrats i fångenskap och sedan släppts ut  i Gabon skogen i västra Afrika. Klick här för att komma till filmen. Se ännu en film om Damians återförening med en av gorillorna här.
Under påskhelgen passade jag mina grannars katt Lisa, som bor dörr i dörr med mig och mina katter Ängla och Tindra. Lisa är en lite ängslig katt, som helst vill vara inomhus, även om hon ibland tar en liten runda utanför huset med sin matte. Hon kommer bra överens med Ängla, som gärna hälsar på grannarna och busar lite försiktigt med Lisa, även om de långa stunder bara sitter och tittar på varandra. Ängla tar sig även friheten att äta av Lisas mat och gräs och det har hänt att hon även gått på Lisas låda. Min katt Tindra håller sig helst borta från andra katter utomhus, men hon tycker det är helt ok att Lisa gör sina besök inne hos oss och även Tindra går in och lägger sig hos grannarna och sover bort en stund ibland. På så vis fungerar det bra att jag går in och sätter mig i deras soffa och tittar på tv och äter middag hos Lisa för att göra henne sällskap, då husse och matte inte är hemma. Ängla följer också med in och ligger gärna i fåtöljen intill. Med åren har Lisa och jag kommit varandra närmare och jag får klia henne under hakan och hon tar gärna emot en och annan räka och en bit kalkon ur min hand. Det har även hänt att jag får pussa henne på pannan, men hon fräser så fort hon känner sig osäker. Däremot har hon aldrig försökt att bita eller riva mig. Efter att grannarna varit borta i fyra hela dagar kom de hem i måndags kväll. Jag hade precis öppnat dörren och gått in till Lisa, när jag hörde grannarna kliva ut ur hissen. Lisa hann inte mer än att höra deras röster innan hon kom rusande emot dem med svansen högt buren och jamande för full hals. Visst finns det kärlek mellan djur och människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar