Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

27 apr. 2015

Naturlig klösbräda


















Ängla ställer inte gärna upp och får klorna klippta, men med lite övning och trilskande brukar jag lyckas ta en klo i taget. Katterna har flera klöspelare så de kan vässa klorna, nu både inne i lägenheten och på balkongen och där klöser de gärna, men inget går upp emot att sätta klorna i en riktig stam på något av de stora, gamla träden utanför vårt hus. Nu när temperaturen börjar stiga stannar Ängla ute allt längre stunder och det är härligt att se henne springa rundor ute på grönområdet, spana på fåglar och hälsa på en och annan katt på gården. Dessutom älskar hon att bara ta det lugnt och äta gräs. Trots att hon haft tillgång till gräs inomhus hela vintern verkar det som om det som växer utomhus är bra mycket godare. Konstigt nog verkar även gräset inne hos grannkatten Lisa vara godare än det som finns inne hos oss, trots att det är samma sorts gräs. Nu hoppas vi på sköna dagar i slutet på veckan, då jag är ledig från jobbet i hela fyra dagar. Då ska jag och Ängla ta en promenad över grönområdet till  hemtjänstens kontor och hoppas på att vi hittar en av personalen, som hjälpte en äldre dam på vår våning, och som Ängla blev väldigt förtjust i. Kvinnan kom ett par gånger varje kväll till vår granne och stannade alltid och kelade, pratade och busade med Ängla, de kvällar då jag hade dörren öppen ut i trapphuset så hon kunde gå ut och hälsa. Ängla satt ofta och verkade vänta på henne och ibland såg Ängla riktigt besviken ut när det var någon annan av personalen som kom och som inte ens tittade åt Änglas håll. Nu har den gamla damen flyttat och ingen hemtjänstpersonal kommer till vårt hus på kvällarna. Det tog ett par veckor innan Ängla slutade vänta på sin kompis, men fortfarande lägger hon sig ibland ute i trapphuset kvällstid och kanske hoppas hon fortfarande på att hon ska komma. Därför har jag bestämt att vi ska ta en promenad över till personalens kontor och hälsa på. Hoppas att Ängla känner igen sin kompis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar