Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

29 apr. 2015

Mus eller räka, det är frågan


















Tindra är en riktigt bra jägare och tar för sig ute i naturen, vilket jag personligen inte tycker är så trevligt, men en katt är född till att jaga sitt byte. Det är bara att gilla läget och ge henne avmaskningsmedel emellanåt, när man upptäcker att hon fått mask, vilket inte är ovanligt när katter äter möss och fåglar i naturen. Mössen som hänger i katternas klösträd på balkongen verkar inte intressera Tindra lika mycket som de livs levande i naturen, men så har hon ju tillgång till god mat i köket så hon slipper att anstränga sig för att bli mätt. Tindras favoritmat är annars räkor. Det duger inte med räkor på burk eller frysta färdigskalade, utan för att behaga denna dam ska jag ta upp några räkor ur frysen, tina dem i mikron och skala dem. Hon hoppar snabbt upp på diskbänken (där hon inte får vara) när hon känner doften av räkor och jag hinner knappt skala klart den första räkan innan hon är framme med tassen. Det gäller att agera snabbt. Efter en liten stund brukar även Ängla komma och tittar då med bedjande ögon och ber om ett smakprov. Räkor är det enda Ängla äter utöver kattmat. Tindra däremot säger inte nej till en bit fläskfilé, kokt kyckling eller lever och kommer jag hem med nyskivad, riktigt röd och fin rostbiff får självklart Tindra smaka första skivan. De brukar skratta åt mig i affären, när jag berättar att rostbiffen är till min katt. Jag kan tillägga att Tindra är en liten, nätt tjej, som absolut inte går upp i vikt av en godbit då och då och visst är mina högt älskade katter värda det allra bästa.
Vad har ditt husdjur för favoritmat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar