Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 apr. 2015

Jungfrusko, en jordväxande liten orkidé























På självaste påskaftons eftermiddag tog jag mig in till Halmstads marknadsplats, inte för att besöka tivolit, som man annonserat om i dagstidningen, utan för att titta på den så utannonserade så kallade matmarknaden. Jag hoppades på att det var samma matmarknad som varit på Stora torg tidigare år, då olika länder erbjudit typiska maträtter från deras hemmanation. Till min stora besvikelse fick jag se att det var en liten minimal knallemarknad, där man i och för sig sålde korvar, sill och lite annat ätbart och därtill kläder, väskor, tingeltangel och marknadskarameller, men var långt ifrån det jag förväntat mig. Jag köpte en bunta med vykort och började gå tillbaka mot bilen när det plötsligt kom värsta hagelskuren. Då fick jag glädjande nog se ett stånd, som direkt fångade min uppmärksamhet. Flera bord var fyllda med diverse lökar och knölar och där bakom stod en försäljare som representerade Bulbs.se. Jag letade runt bland alla påsar och förpackningar efter något passande att odla i kruka på min balkong och som heller inte skulle ta för mycket plats. Först föll jag för klängliljor, men då det bara hade sorten med röda blommor som jag redan har, letade jag vidare. I några små lådor fann jag små bulber och på den handtextade skylten stod det trädgårdsorkidéer. De rätta namnet var Jungfrusko, den övre bilden Pleione formosana och på den undre Pleione tongariro. Jag plockade till mig tre små bulber, som bara var 3-4 cm och som redan kommit i gång att växa. När jag kom hem och googlade på Pleione, som är en växt från Asien, insåg jag att blommorna skulle bli mycket mindre, än vad man kunde tro när man såg de vackra bilderna. Växten blir ungefär en decimeter hög. Den kan både odlas inom- och utomhus, men tål inte temperaturer under +5°. Denna jordväxande orkidé planteras med 1/3 av bulben ovan jord och vattnas sedan mycket sparsamt så att jorden hålls lätt fuktig. Jorden ska vara porös och väldränerad och plantan vill stå i halvskugga. Ungefär varannan vecka ska man ge plantan orkidégödning. När bladen börjar gulna ställer man undan bulberna för vinterförvaring, då de ska stå torrt, svalt och frostfritt. Ett tips jag hittade var att förvara dem i kylskåpet under vintern, vilket kanske inte känns så hygieniskt. När bulberna  börjar få nya skott på våren klipper man bort döda, gamla rötter och planterar om dem igen. Det ska bli spännande att se om jag får se dessa små orkidéer blomma och om jag klarar av att försvara dem till nästa år. Det är alltid kul med nya utmaningar i min miniträdgård på balkongen.
För några veckor sedan anmälde jag mig för att få nyhetsbrev från Bulbs.se och fick då 10 st oxalislökar hemskickade per post och med paketet kom även en värdecheck med rabatt vid ett köptillfälle. Tyvärr verkar detta erbjudande ha upphört, men med nyhetsbreven får man specialpriser och erbjudanden per mail. Bulbs.se säljer inte Jungfruskor i webbutiken, men jag hittade en annan butik Lökar & Knölar, som har dessa orkidéer i sitt sortiment.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar