Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

16 apr. 2014

Lilla Böslids påskmarknad



















I flera år har jag besökt Hushållningssällskapets påskmarknad, på Lilla Böslid utanför Halmstad, där man främst erbjuder lokalproducerad mat, hantverk m.m.. De senaste åren har jag även själv varit aktiv, genom att stå i pelargonsällskapets monter, så även i år. Dessvärre hade jag inga färdiga sticklingar att sälja, lagom till marknaden, men det var trevligt att tillbringa dagen med Anna och Lena, informera om vår föreningen och prata pelargoner.


















Intill oss hade Flädergården & Pelargonhuset sin monter och jag var självklart framme hos Anna-Maria flera gånger och pratade och fick odlingstips. Jag kunde självklart inte låta bli att köpa några pelargoner, så ett par miniatyrer blev mina och en ny planta av P. violareum, som inte klarat vinterförvaringen. Under dagen kunde man lyssna på flera olika föredrag. Anna-Maria pratade självklart om pelargoner, ursprung, olika arter, skötsel m.m. och det var fullt på varenda stol, i det lilla föreläsningsrummet och frågorna om den så populära tantblomman var många. Vivi Tisting, ordförande för Hallands Trädgårdsförening, föreläste också under dagen, men då hade jag återtagit min plats bland pelargonerna.


I vanlig ordning fanns det en hel del lokalproducerad mat, både att provsmaka och att köpa med hem. Det bjöds på goda ostar, korvar, kalvsylta, bröd bakat av ekologiskt mjöl, skorpor med olika smaker och en hel del annat, som passar bra att servera på påskbordet. Det var ingen risk att man var hungrig, efter att gått förbi alla montrarna och smakat på allt gott, men för den som var mer sugen, fanns det även kaffeservering.


















Skaparlusten och påhittigheten verkar aldrig ta slut. Mängder av påskpynt och annat hantverk, fanns det gott om. Handmålade kycklingar, tuppar och hönor, trängdes bland äggkoppar och påskharar.


















Ägg är väl det första man tänker på, som hör påskbordet till, och mängder av ägg fanns det, inte ätbara, men de var dekorativa och fina att titta på. tillverkade av diverse olika material. Det fanns ägg i många olika utföranden. Några ägg, tillverkade i tovad ull, som ligger i sitt rede.


















Man kan få väldigt vackra ägg genom att färga dem med olika grönsaker, frukt, bär och kryddor. Här är äggen färgade med lökskal.

 
















Vårblommor hör påsken till och självklart fanns även det att köpa på marknaden. En del var planterade i fina arrangemang och dekorerade, passande till den stundande helgen. Utomhus pågick pilflätning och under dagen fick man se flera fina växtstöd ta form.



















Jag hade klätt ut mig till påskkärring och flera med mig. Det var nämligen gratis inträde för dem, som dagen till ära klätt ut sig, klara för avfärd till Blåkulla. Dagens mest vågade kärringar var de lättklädda damerna med hatt och kvast, som var tillverkade i lera. Säkert väckte de en del uppmärksamhet, bland allt annat pynt.


















Det är alltid svårt att förnya sig och komma på nya idéer, när det ska göras påskpynt. Jag tyckte ändå att jag såg en hel del fint och välgjort hantverk, som skilde sig från det jag sett förut, som t.ex.stickade och virkade hönor och ägg gjorda av hönsnät.



















Mitt bland allt hantverk fanns en liten miniutställning med gamla påskkort och äggkoppar. Både påsk- och julkort var mycket mindre i storleken förr, än de vi skickar idag och själv tycker jag de var mycket vackrare då. Några gamla påskkort fanns i nytryck, för den som ville köpa med sig några hem.


















Det fanns aktiviteter, som vände sig till både vuxna och barn. Några stod och gjorde sin egen påskkrans, medan några små tjejer satt och målade ägg. Utomhus kunde barnen rida på ponnyhästar och strax intill hördes ett kacklande från tuppen, hönor och kycklingar, som man kunde hälsa på. Många var det, som bar på kassar, när de lämnade årets påskmarknad på Lilla Böslid och jag åkte inte heller tomhänt hem, efter en trevlig lördag i påskens tecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar