Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

26 okt. 2014

Amaryllisdags























Jag har så gott som vartenda år, så länge jag kan minnas, planterat amaryllislökar på hösten, för att lagom till advent och jul ha underbart vackra blommor att njuta av. Det är inte många blommor som blir så stora och präktiga. När jag gick i sjätte klass gjorde jag min praovecka på Fritz Blommor i Halmstad och fick plantera en väldig massa lökar och lära mig hur det skulle gå till. Förra året satte jag traditionsenligt mina amaryllislökar på hösten, faktiskt fler än vanligt. Varför plantera egna när man kan köpa dem färdiguppdriva kan man kanske undra. Jo, för att det är så mycket roligare att följa löken från plantering till att den första knoppen tittar upp, blomstängeln som växer i höjden innan man till slut får se knoppen spricka upp och det är lika spännande varje gång att se hur många klockor det blir.

Amaryllislökarna stående i trapphuset i somras.






















Förra året köpte några lökar på Lidl med enkla och dubbla blommor, både en- och flerfärgade. Sedan fick jag även tag på stora, fina lökar med lite annorlunda blommor, på en internationell marknad, som hölls i Halmstad förra hösten. Jag hade amaryllisar som blommade hela julen och långt efter nyår. Jag tyckte att det var synd att slänga så fina lökar när de blommat klart, så jag bestämde mig för att för första gången prova på att spara dem till nästa jul. Jag satte krukorna i trapphuset där de stod ljust hela våren och sommaren och där har jag vattnat och skött om dem som vanliga krukväxter. Har man trädgård kan man med fördel sätta dem utomhus sommartid. Mitt på sommaren blommade plötsligt en lök, för övrigt växte bladverket till ordentligt. För ett par månader sedan slutade jag att vattna och för någon vecka sedan flyttade jag upp krukorna till vindstrappan, där de nu står mörkt och svalt. Bladen har vissnat ner och om någon månad ska de planteras om och ställas ljust igen. Jag lär inte få några nya blommande amaryllislökar förrän till våren, men det är egentligen då som de har sin naturliga blomperiod.

Årets nya lökar.

















Jag kan inte vara utan blommande amaryllisar till jul och advent så några nya lökar har jag ändå köpt. Även i  år var Lidl först ut i stan, redan i mitten av september, med att sälja lökar och jag köpte en vid namn Carmen, som ska få vackert blodröda blommor medan Evergreens lite annorlunda klockor är mer spetsiga och limegröna till färgen. Den löken har utvecklats fort och idag fick jag se att den första knoppen faktiskt redan börja spricka upp. Det ska bli extra spännande att se den blomma då jag aldrig tidigare haft en amaryllis med den färgen.
Köper du amaryllislökar nu i slutet av oktober är det bråttom att få dem i jorden om de ska hinna utvecklas och blomma till jul, då det oftast tar 6-8 veckor från plantering till att första knoppen slår ut. Välj en lök som känns hård och fast, klipp bort en del av de döda rötterna, plantera löken i en kruka som är så stor att det blir ett par centimeter mellan löken och krukans kant.. Fyll krukan med blomjord och plantera löken så att 2/3 hamnar under jordytan. Tryck till jorden och vattna så att den blir lätt fuktig och ställ sedan krukan ljust. Sedan är det bara att vänta på att första knoppen tittar upp. Under tiden ska man inte vattna, då man annars får en blomstängel som växer och drar iväg på höjden, vilket gör att krukan lätt välter. Stängeln drar sig mot ljuset när den växer, så jag brukar vrida på krukan allt eftersom, så att stängeln rätar upp sig. Man kan vattna lite försiktigt när knoppen är på väg att slå ut och ställa krukan svalt under natten så att blommorna håller längre. Amaryllisen är vacker även som snittblomma och håller sig bra i en vas med vatten.
Har du nu inte hunnit plantera någon lök och gärna vill ha en som blommar till advent finns det redan nu lökar att köpa, som snart står i blom. Tyvärr är då inte utbudet så stort när det gäller olika färger och form på blommorna. Mitt tips är att ge bort en färdigplanterad lök till pappa på fars dag. Den kräver minimalt med skötsel och blommar alltid vackert. De flesta lökarna får flera blomstänglar, men de kan ibland ta flera veckor från att första blommorna vissnat till att en ny knopp kommer upp. En större och dyrare lök får oftast fler stänglar med fler och större klockor och som så ofta när det gäller blommor och växter, får du vad du betalar för. Högre pris, bättre kvalité. På senare år har utbudet av amaryllisar ökat och de finns allt fler olika sorter att välja mellan. De dyrare lökarna är nu oftast namngivna, vilket kan vara lite extra roligt om man har många sorter.

Första knoppen tittade upp redan för någon vecka sedan.

1 kommentar:

  1. Ja nog är det något extra med att driva upp blommorna själv. Jag hittade också Carmen och några andra fina på Lidl här i Örnsköldsvik. Tyvärr inte den limegröna snyggingen. Den hade jag huggit direkt! Du visar väl bilder när den står i full blom! Hälsn Monica

    SvaraRadera