Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

7 okt. 2014

God morgon höst

Bokskogen på Galgberget i Halmstad,
en höstdag i slutet av oktober förra året.



















God morgon höst
Lyssna på Spotify, Album Riktning, Göran Fristorp och Anna-Lotta Larsson

Så är jag åter fri.
Solen stiger upp i öst.
sol över frusen jord.
God morgon höst!
Vad har du gjort inatt?
Tystat den trasten som sjöng som besatt!
Visst passar den tystnaden mej.
Jag hälsar dej!
God morgen höst!
Färgernas efterspel;
-Clownerna som dansar in!
Sommar gör röd sorti.
God morgon vind!
Du är vel aldrig trist?
Du som skall städa manégen till sist?
En vinter väntar på dej!
Jag hälsar dej!
God morgon vind!
Dags att vila nu.
Döden den är livets tröst!
Hösten sommarens…
God morgon höst!
Döden är livets tröst.
Frusen och döv för orden
vilar jorden
sen.
För att veckas till liv om igen!
För att veckas till liv!
För att veckas till liv om igen!

Text: Lillebjörn Nilsen
Musik: Göran Fristorp

1 kommentar: