Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

14 okt. 2014

Mustig grönpeppargryta


















Här kommer en god rätt, som passar bra att bjuda på såhär på hösten. Denna köttgryta, liksom många andra maträtter som jag tillagar, har jag lärt mig att göra av min mamma, när hon var i livet. Hon lagade de flesta måltiderna utan recept och därför finns det inga exakta mått på de olika ingredienserna. Jag tycker att man får smaka sig fram till hur pepparstark man vill ha grytan och även hur mycket grädde eller creme fraiche som skall vara i såsen. Eftersom jag inte räknar kalorier drar jag mig inte för att göra såsen ännu lite godare med extra grädde. Receptet nedan är alltså bara ett riktmärke på de olika mängderna. Dra dig inte för att grytan tar tid att tillaga och att köttet behöver koka en rejäl stund för att bli riktigt mört. Så länge den står och småputtrar på spisen behöver grytan bara tittas till då och då och man kan ägna sig åt något annat under tiden, även om jag själv gärna rör om ganska många gånger innan rätten är klar, mest för att ha en anledning till att smaka på såsen, som jag tycker är väldigt god.
Servera grönpeppargrytan med ris och en sallad, gärna med melonbitar eller annan frukt, då sötman från frukten gifter sig väl med den smakstarka köttgrytan.

Mustig grönpeppargryta
Recept
600 g nötkött, t.ex. grytbitar
200 g chaminjoner
2 mindre gula lökar
1 msk torkade grönpepparkorn
2 dl rött vin
2 dl grädde eller creme fraiche
1½ buljongtärning
smör till stekning
2½ dl vatten, beroende på hur mycket sås du vill ha
mjöl eller maizena till redning
ev. salt och peppar

Gör såhär:
Skär köttet i tärningar och hacka löken. Bryn i en stekpanna. Lägg sedan över i en gryta.
Smula sönder grönpepparkornen och häll i grytan tillsammans med buljong, vatten och vin.
Låt köttet småkoka under lock tills att det är riktigt mört, cirka 1-1½ timma, beroende på val av kött.
Hacka och bryn svampen under tiden och häll i grytan när köttet är färdigkokt.
Tillsätt grädden, red av såsen, låt koka några minuter och smaka av.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar