Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

13 okt. 2014

Planeringsmöte - årets sista träff


















Förra helgen började jag känna mig mer trött än vanligt, magkatarren gav sig till känna och humöret dalade. Jag hade egentligen ingen större lust att åka på årets sista träff med Svenska Pelargonsällskapets Hallandsgrupp, men valde trots allt att skippa en lång sovmorgon med vila och istället följa med till träffen i Varberg. På morgonen sken solen, vilket gjorde det lite lättare att komma ur sängen, för att sedan köra till Getinge och där få skjuts med Anna. Väl framme i Varberg, hemma hos Christina, möttes jag av välkända, glada ansikten och värmande kramar. Jag kände redan då att jag fylldes med positiv energi och insåg att valet att åka hemifrån var helt rätt. Christina bor i en stor lägenhet med inte mindre än tre inglasade balkonger, i olika väderstreck. På två av dem odlar hon mest pelargoner. Hon har många änglapelargoner och engelska pelargoner, som vuxit sig ordentligt stora. Efter en snabb husesyn slog vi oss ner för att planera inför nästa års aktiviteter, samtidigt som Christina bjöd på hembakat bröd med tillbehör. Några aktiviteter är återkommande varje år, men sedan är det fritt fram att komma med nya idéer och förslag på vad vi kan hitta på. Det gick fort att fylla programmet för nästa år. Bland annat planerade vi in att göra en resa över sundet till Köpenhamn och bland annat besöka pelargonodlare en bit från huvudstaden.


















Väl klara med planeringen tog vi en bensträckare och tittade på Christinas odling, både pelargoner och andra växter. Christina klippte hej vilt på sina stora plantor och tog sticklingar till den som ville ha. Det blev många små plastpåsar med klisteretiketter, där vi skrev namn på alla sticklingarna för att ha koll på alla olika sorter som vi fick. Som pricken över i blev vi även bjudna på en jättegod jordgubbspaj, även den hembakad. Jag lämnade den mänskliga gemenskapen vid ett flertal tillfällen för att umgås och gosa med Christinas hund Freja, som är en lugn, lite försiktig  schäferhund, som jag träffat vid ett tidigare tillfälle. Hon trivdes med att bli klappad och svarade med att slicka mig i ansiktet ett flertal gånger och jag kände värmen i hjärtat, som så ofta när jag får möjlighet att umgås med djur som ger positiv respons. Jag kramade om henne ordentligt innan det var dags att säga hejdå till både henne och alla de andra och åka hem. Ett jättestort tack vill jag rikta till Christina för mycket god fika, men även för ett tiotal olika sticklingar av änglapelargoner, som hon generöst delade med sig av. Jag vill även rikta ett tack till Anna för allt det positiva arbete som hon lagt ner under sina år som Hallands kontaktombud. Nu lämnar hon sin post, men vi kommer att möta henne på våra träffar även i fortsättningen. Nästa års program börjar med en nybörjarträff. Jag hoppas att vi får se flera nya ansikten, som vill hälsa på och kanske bli medlemmar i vår härliga pelargonförening. Jag var trött när jag kom hem och ett tiotal pelargonsorter rikare, men framför allt hade mitt inre fyllts på  med ny positiv energi, som gjorde att jag mådde mycket bättre för stunden.

Recept på rödbetsbrödet, som Christina bjöd på, hittar du här och recept på jordgubbspajen hittar du här.

1 kommentar:

  1. Vilken alldeles underbar schäferbild,jag föll för den....Är själv trädgårdsintresserad,fibro sen många år tillbaka,nu har artros tillkommit..Men vår schäferpojk o trädgården håller mig igång,nog för att de tar emot ibland,men jag ger mig inte....Roligt att läsa din blogg hälsningar från Anita på Gotland.

    SvaraRadera