Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

23 okt. 2014

Kattlek med bubblor


Det blir allt kallare utomhus och de senaste veckorna har bjudit på en hel del blåst och regn, vilket gjort att det är blött i gräset och bland buskar och träd och inget vidare väder för en bekväm katt som min Ängla. Hon är inte alls förtjust i att vara ute när det blåser och är rått och kallt, dessutom gillar hon inte att bli blöt. Därför är hon ute mindre under denna årstiden och behöver sysselsättas mer inomhus. Min andra katt Tindra har också varit inomhus mer de sista veckorna, då hon haft ett sår och gått på penicillin. Att leka med båda katterna samtidigt med något som de båda gillar är inte lätt. Tindra, som är van att vara ute flera timmar under dagen, är svårflirtad när det gäller bus och lek. Jag har tidigare somrar blåst såpbubblor, när jag varit med katterna utanför huset. Då har det mest varit Ängla som jagat bubblorna, som oftast blåst iväg med en väldig fart upp bland träden. För en tid sedan köpte jag såpbubblor med kattmynta och det blev verkligen en succé. Jag brukar blåsa bubblor i köket, där jag har en tålig matta på golvet som lätt går att torka av, även om inte såpbubblorna ger bestående fläckar på golvet. Båda katterna älskar att jaga bubblorna och slå sönder dem med tassarna och Tindra är överförtjust i doften av kattmyntan och verka njuta fullt ut när hon rullar sig fram och tillbaka över golvet och försöker fånga bubblorna. Är katterna ute i trapphuset på kvällen och jag vill att de ska komma in i lägenheten tar jag fram burken och blåser lite bubblor inne i köket och för de mesta kommer båda springande. En burk Catnip Bubbles kostar 89 kr hos Dogz i Halmstad. Dyrt för såpbubblor kan tyckas, men de är dryga, blir stora. fina bubblor, som dessutom är mer hållbara och inte spricker så fort de når golvet. Dessutom är det värt pengarna för att ge mina älskade katter sysselsättning, som de gillar båda två. Häromdagen köpte jag en ny burk, så vi kan fortsätta med vår favoritlek inomhus i värmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar