Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

31 okt. 2014

Hemlig växt - Vad kan det vara?


Förra helgen besökte jag Bomässan, som gick av stapeln i Arenahallen, Halmstad. Många utställare riktade sig till husägare och intresserade inte mig, som bor i en hyreslägenhet. Däremot passade jag på att provsmaka en hel del ost, korv, bröd och annat ätbart, vilket för mig är ett måste när man är på mässa. Jag köpte några påsar med isländsk saltlakrits, varav en sort som var riktigt salt och verkligen satte fart på salivproduktionen. Jag tittade lite extra på ett par montrar med inredningsdetaljer och en som visade upp ett roligt sortiment med dekorationer till kakor och cupcakes, annars var det mässans trädgårdsavdelning, som intresserade mig mest. Tyvärr kom jag lite för sent för att höra ett föredrag med Peter Englander, känd bland annat från tvprogrammet Trädgårdstoppen, men jag fick möjlighet att byta några ord med honom lite senare och ställa frågor om några av mina växter. Jag stannade även till och pratade med Christin Marcelius, trädgårdsmästare och inspiratör, som driver Trädgårdslyftet i Ängelholm och Båstad med omnejd. Hon sålde olika sorters alliumlökar. Tyvärr lämpar de sig inte så bra att odla i kruka på min balkong. Däremot köpte jag några olika sorters Fritillaria, klockliljesläktet, dit t.ex. Kungsängsliljan hör. På mässan köpte jag några annorlunda sorters Fritillaria bland annat, Fritillaria thunbergii och Fritillaria michailovskyi och fick dessutom en sort på köpet. Eftersom jag tycker om att delta i diverse tävlingar passade jag även på att svara på frågor och skriva slogans. I Laholms kommuns monter skulle man para ihop olika fröställningar med dess rätta namn. Som tack för att man deltog fick man en liten påse med jord och däri låg det som jag nu planterat i en kruka, enligt anvisningarna på påsen. Vad det blir för växt fick man inte veta. Jag har klurat och funderat med har hittills inte kommit på vad det kan vara. Kanske vet du och kan hjälpa mig? På påsen står:
Plantera mig i en kruka med jord. När jag börjar växa ställ mig ljust och svalt. Plantera mig ute när frosten är över. Ge mig vatten och näring under sommaren. Skörda mig innan jag blommar. Ät och njut med lite smör...
Jag hoppas att jag lyckas med odlingen och får se vad det blir. På hemvägen körde jag inom Plantagen och köpte en påse Kungsängsliljor till reapris, då de nu har halva priset på alla lökar så till helgen blir det lökplantering.


Peter Englander, som jag även träffade i Oskarshamn förra sommaren,
då Svenska pelargonsällskapet firade 15-årsjubileum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar