Mina älskade katter och mitt odlande är inte bara något som jag tycker om att sysselsätta mig med. Det ökar även min livsglädje på olika sätt. Många i min omgivning har påpekat att jag blivit mycket gladare sedan jag blev kattsambo. Det är faktiskt bevisat att båda mina intressen ökar halten av ozytocin "Må bra-hormon" i kroppen. Det i sin tur sänker halten av stresshormonet kortisol. Att klappa en katt eller hund sänker blodtrycket och man har kommit fram till att människor som lever med djur drabbas mer sällan av hjärt- och kärlsjukdomar än de som lever utan djur. Allt oftare har man idag katter och hundar som sällskapsdjur på äldreboenden som sällskap och stimulans. Att vistas i naturen är också bevisat positivt för hälsan och själen. Om du tar en promenad i skogen eller är hemma och påtar i trädgården spelar ingen roll. I Alnarp utanför Malmö driver man en rehabträdgård framför allt för personer med stressrelaterade problem. Många patienter berättar om det positiva i att få vistas i naturen och pyssla i trädgården.Själv njuter jag av att gå ut på balkongen, vattna, plocka bort vissna blad, lukta på blommorna och provsmaka en egenodlad tomat.

22 okt. 2014

Lök med hatt























Nej, det är ingen stjärngosse, som vaknat för tidigt, utan en hyacintlök med glas och strut, som jag köpte förra veckan på Lidl. Hyacinter är för mig ett måste till jul, även om jag inte tycker att de luktar lika gott nu, som de gjorde när jag var barn. Idag säljs flera olika sorter, som doftar olika mycket. Är du allergisk kan du välja en sort med svag doft och placera den i uterummet, på en plats där du ser den och kan njuta av den utan problem. Hyacinten liksom amaryllisen, som handeln driver fram till jul, är egentligen vårblommande lökväxter, men vem kan motstå dessa härliga blommor under årets mörkaste årstid, då den mesta grönskan slumrar utomhus och vi som allra mest behöver något uppiggande i hemmet. Jag brukar köpa några färdiguppdrivna lökar av de första som jag hittar i blomsterbutiken på hösten. Än så länge har jag inte sett några i handeln, men i år har jag för första gången köpt en lök, som jag själv hoppas kunna driva fram. Just nu står den på balkongen under sin strut, då den enligt förpackningen först ska stå mörkt och svalt (cirka 10°) i tre veckor tills att löken vaknat till liv och rötterna börjat växa. Sedan får den flytta in i köksfönstret, då den ska stå varmt och det är dags att ta bort struten så att den får ljus. Lagom till jul hoppas jag få se en stor knopp, som slår ut och ökar julstämningen i min lägenhet. Nu tror jag nog inte att jag orkar vänta ända till jul, så jag lär nog köpa färdigdrivna lökar även i år.
Ställ hyacinten svalt på natten så får du glädje av den längre under blomningen. Släng inte lökar efter jul utan spara dem och plantera ut dem i trädgården framåt våren. Tänk på att hyacinten är giftig för dina fyrbenta vänner så placera den så att varken de eller barn kommer åt att äta på dem.

1 kommentar:

  1. Hej där!
    Vilken himla fin bild du tagit på vår hyacintlök :)
    Ha en fin onsdag!

    Lidl Sverige/Mira

    SvaraRadera